4x fit zonder sportschool

Verzorg me
Coen BerkhoutCoen Berkhout

Lekker in beweging blijven kan ook prima zonder sportschool of personal trainer. Dat lijkt misschien een uitdaging maar vrees niet: er zijn genoeg ‘coronaproof’ workouts die je thuis kunt doen om toch fit te blijven.

1. In en om het huis

Veel dingen die je in en rond het huis doet, zijn van zichzelf al een workout. Was de auto, lap de ramen, maak je tuin zomerklaar, trap een balletje op straat met de kinderen. Alle beweging telt! Bijkomend voordeel: als je even beweegt in de ochtend, ga je een stuk alerter aan het werk. Of: sluit je werkdag op een gezonde manier af. Maak, bijvoorbeeld, een wandeling of fietstocht met het gezin. En neem de hond ook mee. Zo komt iedereen aan zijn dagelijkse portie beweging.

2. Online doe-het-zelf-fitness

Buikspierkwartiertje, TRX-training of de 7-minute-workout: wat je ding ook is, het aanbod aan online fitnessvideo’s is enorm. Pak je tablet of laptop erbij en ga aan de slag! Zijn 80s aerobics een guilty pleasure van je? Daar zijn online verrassend veel van te vinden. Leef je, bijvoorbeeld, uit op de complete workout van actrice en fitnessgoeroe Jane Fonda of die van de excentrieke Richard Simmons.

3. De digitale sportschool

Yoga, fitness en Zumba voor de thuisblijvers; gewoon van je eigen sportschool of instructeur. Want ook steeds meer ondernemers passen zich aan en geven nu digitaal les. Op die manier steun je tegelijkertijd jouw sportschool of trainer én kun je je oude vertrouwde lessen weer volgen.

4. Je eigen mini-gym

Maak wat ruimte en tover je huis om tot je eigen mini-gym. Veel heb je niet nodig, wel een beetje fantasie. ,,Met een oude lacrossestick, twee bierkratten en een plekje op ons dakterras kwamen wij, al zeggen we het zelf, best in de buurt van de gewichten die we in de sportschool ook gebruiken. Ze zijn alleen wat lichter”, aldus Thomas Haitsma. Het EK Lacrosse, waar hij aankomende zomer aan mee zou doen, werd afgelast. Maar de training gaat thuis dus volop door. ,,Want in 2021 gaan we er gewoon weer voor.”

Een paar workout-ideeën voor je huisgym:

  • Bovenlichaam trainen: onder de tafel hangen en jezelf met je borst richting het tafelblad aan de tafel omhoog trekken.

  • Conditietraining: rap van de trap op en afstappen of touwtjespringen.

  • Beenspieren trainen: met een wall-sit kom je een heel eind. Hoe dat werkt? Ga met je rug tegen de muur aan zitten en zorg dat je benen in een hoek van 90 graden staan. Houd deze positie een tijdje vast, even pauze en herhaal dit een aantal keren.

  • Tip: combineer deze (en andere) oefeningen en wissel af voor het beste resultaat.