Koken uit de voorraadkast doe je zo

Eet en drink
Coen BerkhoutCoen Berkhout

Wat kun je allemaal maken met de (houdbare) producten uit je voorraadkast? Heel veel! Wij zetten wat handige ingrediënten op een rij, en geven je er een paar recepten bij.

Je gaat in deze tijd waarschijnlijk wat minder vaak naar de supermarkt. Als je dan toch wat meer aan huis gekluisterd bent, kun je eens een duik nemen in je voorraadkast. Al is het maar omdat sommige producten misschien binnenkort over hun houdbaarheidsdatum zijn. En het leuke: je kunt veel lekkere gerechten maken met houdbare ingrediënten.

Houdbare ingrediënten

We vullen de voorraadkast bij voorkeur zoveel mogelijk met gezonde, vegetarische waren en we koken (als het even kan) zonder voedsel te verspillen. Met onderstaand lijstje houdbare ingrediënten zul je een heel eind komen:

screenshot


Diepvries

Gelukkig kun je heel veel dingen invriezen zonder dat ze hun voedingswaarde verliezen. Brood, spinazie, pompoenblokjes, sperzieboontjes, (vega)burgers, vissticks, aardbeien, ananas. Wat aardappelkroketjes bij je groente, ijs met fruit als toetje en je hebt zo een hele maaltijd uit de vriezer getoverd. De recepten die we noemen, zijn trouwens vegetarisch. Wie toch een keertje vlees of vis wil, haalt dit ook uit de diepvries.

Ontbijtrecept: overnight oats

Havermout is super handig om in huis te hebben omdat je er zoveel verschillende dingen mee kunt maken. Van klassieke havermoutpap met basterdsuiker en een klontje boter tot wat exotischer varianten. Er zijn echt tig recepten met havermout als (hoofd)ingrediënt. Bijvoorbeeld dit basisrecept voor overnight oats.


Meer dingen die je met havermout kunt doen:

  • Voeg ze toe aan je smoothie; daardoor vult deze extra goed.


  • Met havermout, amandelen, kaneel, honing en gesmolten kokosolie maak je gemakkelijk je eigen granola (variant op muesli). Verdeel het mengsel over een bakplaat met bakpapier, kwartiertje in de oven op 175 graden en klaar is kees. Tijdens het bakken de boel goed in de gaten houden, want de granola wordt snel te donker.


  • Gebruik havermout met banaan, rozijnen of cranberries om lekkere (en best gezonde) koekjes te maken.

Lekker lunchen (is een eitje)

Nu we veel thuiswerken, geeft het volop kansen om eens lekker los te gaan op de lunch. Wat dacht je van een Spaanse tortilla? Ook zo’n gerecht met in de basis weinig ingrediënten, maar waar je eindeloos mee kunt variëren. Voeg er bijvoorbeeld zongedroogde tomaatjes aan toe, feta, of olijven (of allemaal).

Basisrecept Spaanse tortilla

  • ongeveer 5 aardappelen


  • 1 ui


  • 6 eieren


  • peper en zout


  • (zonnebloem)olie

Zo maak je het:

  • Snij de aardappelen in schijfjes en de ui in dunne ringen.


  • Bak de ui en aardappelschijfjes 15 minuten op zacht vuur in flink wat olie en in een dichte pan.


  • Kluts de eieren met wat peper en zout.


  • Laat de aardappelen en ui uitlekken, meng daarna met de eieren en laat dit 5 minuten rusten.


  • Zet een grote steelpan op het vuur en verhit hier een paar eetlepels olie in. Laat dit goed heet worden, zodat de tortilla straks makkelijker loskomt van de bodem.


  • Gooi het ei-aardappelmengsel in de pan, zet het vuur wat lager en laat de omelet gaar worden.


  • Keer de tortilla om door een snijplank of bord op de pan te leggen. Laat ‘m hier even op liggen en maak dan de pan schoon. Leg de tortilla daarna - op de andere kant dus - terug in de pan en laat nog even doorgaren.


  • Is je Spaanse omelet aan beide kanten gaar en lekker krokant? Leg ‘m op een bord en: buen provecho!

Recepten voor het avondeten

Aan mogelijkheden voor het avondeten heb je met de volgende ingrediënten uit je voorraadkast geen gebrek. Zo kun je met gedroogde bonen lekkere chili sin carne maken. Gebruik het bladerdeeg om een hartige taart, plaattaart, of hartige broodjes op tafel te zetten. Voor al deze recepten kun je heel goed restjes groenten of diepvriesgroenten gebruiken. En dit recept voor zelfgemaakte vegaburgers is óók heel goed te maken met groenten uit een pot.